Als kindercoach krijg ik vaak de vraag hoe je je kind kunt motiveren. Misschien herken je het zelf wel: na een lange dag heb je geen zin om naar de sportschool te gaan, maar toch sleep je jezelf ernaartoe omdat je een doel voor ogen hebt of omdat je jezelf een beloning in het vooruitzicht hebt gesteld. Bij kinderen werkt dit net zo! Maar wat drijft hen? En hoe kun jij als ouder je kind het beste motiveren? Laten we eens kijken naar enkele belangrijke motivatietheorieën en hoe deze kunnen helpen om je kind op een positieve manier te stimuleren.
Gedrag belonen en Skinner
Misschien heb je weleens gehoord van Pavlov’s experiment met de kwijlende honden. Skinner bouwde hierop voort met de gedachte dat gedrag dat beloond wordt, wordt versterkt, terwijl gedrag dat bestraft wordt, afzwakt. Dit betekent dat als je wilt dat je kind vaker de wc gebruikt in plaats van de luier, het belonen van deze momenten effectiever is dan het straffen van ongelukjes. Simpel gezegd: concreet en direct belonen werkt beter dan uitstellen of vage straffen. Bijvoorbeeld, elke keer dat je kind de wc gebruikt, krijgt het een sticker. Het concreet maken van die beloning zorgt voor duidelijkheid.
Bandura en het goede voorbeeld geven
Naast belonen en straffen speelt jouw voorbeeldrol als ouder een grote rol. Kinderen leren door observatie, wat betekent dat zij gedrag imiteren dat zij zien. Als je wilt dat je kind rustig zijn conflicten oplost, is het belangrijk dat jij dit gedrag zelf ook voorleeft. Bijvoorbeeld, als jij een discussie met je partner op een respectvolle manier oplost, ziet je kind hoe het dat zelf ook kan doen. Gedrag dat beloond wordt, wordt nagedaan, en dat geldt ook voor gedrag dat bestraft wordt. Wees je dus bewust van je eigen voorbeeldrol.
Maslow en de basisbehoeften
Volgens Maslow moet aan de basisbehoeften van een kind worden voldaan voordat het gemotiveerd kan worden om nieuwe dingen te leren of te groeien. Dit betekent dat als een kind zich niet veilig voelt, het zich minder open zal stellen voor nieuwe ervaringen of uitdagingen. Zorg dus voor een stabiele en veilige omgeving, zowel fysiek als emotioneel, zodat je kind zich gesteund voelt in zijn groei.
De kracht van intrinsieke motivatie
Hoewel belonen en straffen op korte termijn kunnen werken, geloof ik als kindercoach sterk in het belang van intrinsieke motivatie – de motivatie die van binnenuit komt, zonder dat er externe beloningen of straffen nodig zijn. Het is de motivatie die voortkomt uit interesse, nieuwsgierigheid en het verlangen om iets te doen omdat het goed voelt of omdat het belangrijk is voor jezelf.
Intrinsieke motivatie is krachtig omdat het helpt kinderen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen gedrag en keuzes. In plaats van dat een kind iets doet omwille van een beloning of om straf te vermijden, leert het om te handelen vanuit eigen waarden en doelen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat een kind zijn huiswerk maakt omdat het zelf graag wil leren, of een vriendje helpt omdat het trots is op zichzelf als behulpzaam persoon.
Het stimuleren van intrinsieke motivatie kan op verschillende manieren. Allereerst is het belangrijk dat je als ouder een veilige en ondersteunende omgeving biedt waarin je kind zich gewaardeerd en begrepen voelt. Daarnaast kun je je kind betrekken bij keuzes en het de ruimte geven om zelf te ontdekken wat het belangrijk vindt. Door je kind te helpen inzicht te krijgen in wat het zelf wil bereiken, creëer je een gevoel van eigenaarschap dat veel sterker is dan een externe beloning ooit kan zijn.
Wil je meer weten over hoe je je kind positief kunt motiveren en die belangrijke intrinsieke motivatie kunt stimuleren? Ik help je graag verder in mijn praktijk!